Goud van Brabant

Deel dit artikel:

Henri Swinkels (Gedeputeerde Leefbaarheid en Cultuur van Provincie Brabant) liep al langer rond met het idee dat het verbeelden van het rijke Brabantse verleden een andere kijk kan werpen op het heden. Omdat je anders gaat kijken naar de wereld om je heen, wanneer je het verleden kent. Ook stimuleert hij de samenwerking met creatieven in Brabant en moedigt hij dit podium aan.

In creatief Lucas de Man, artistiek leider van Stichting Nieuwe Helden vond hij een partner. Stichting Nieuwe Helden ontwikkelt kunstprojecten en urban action voor de publieke ruimte om ontmoeting te veroorzaken en werkt met allerlei creatieve professionals  Na de eerste brainstormsessie met 10 creatieven uit Brabant ging een kleiner team vanuit diverse disciplines aan de slag met het ontwerp van Goud van Brabant. Dit ontwerp werd voorgelegd aan de Provincie Brabant/Erfgoed Brabant en niet veel later werd er vanuit 3 sectoren een team geformeerd. Een nieuwe manier van werken, een nieuwe manier van doen!

Verrek zit dat zo?!
Goud van Brabant is een multimediaal project om erfgoed dichter bij de ‘gewone’ mens te brengen met inzet van creatieven, van amateurs tot professionals. Vanuit de gedachte: ‘Wie meer weet over het collectieve én het eigen verleden, kijkt anders naar de wereld. Omdat geschiedenis duiding geeft aan het hier en nu en bovendien vertrouwen schept in de toekomst. Verrek zit dat zo?!’

Het team daagt creatieve mensen uit, kinderen, talenten en professionele filmmakers, om verhalen over vroeger te verbeelden. Niet alleen grote verhalen over onze bestuurlijke of bevochten geschiedenis, ons religieus erfgoed of de innovaties in Brabant, maar juist ook de kleine, persoonlijke verhalen van Brabanders.

TV-programma
Via het tv-programma Goud van Brabant worden deze Brabantse verhalen verspreid. En online via www.brabantserfgoed.nl en Facebook, Instagram en Twitter. Veel opzien baarde het onderdeel ‘creatief talent’; uit 90 inzendingen zijn 20 creatieve talenten gekozen om met een budget van 1.000 euro en een professionele coach een verhaal van vroeger te verbeelden. Op geheel eigen manier, met film, fotografie, dans of animatie. De producties werden door de talenten zelf ingestuurd bij distributeurs en diverse festivals o.a. Eindhovens Film Festival, Utrechts Filmcafe en Rotterdams doek.

Bewustwording Erfgoed
De verbinding tussen persoonlijke verhalen en de regionale historie, culturele locaties en gemeenschappen heeft een impuls gegeven aan de bewustwording van erfgoed als iets wat in ieder mens is verweven en draagt hiermee bij aan SGD’s: 3 Good Health and well-being en 4 Quality Education.

De participatie van de Brabander (jong en oud en van amateur tot professional) is mogelijk geweest door deelname aan een van de items, dan wel als kijker van Goud van Brabant (on- en offline) of bezoeker van een van de vele ‘erfgoed’ locaties en evenementen.

WIL JE OOK BIJDRAGEN AAN DIT PROJECT?

Laat hier je gegevens achter.

Reader Interactions

Geef een reactie